luni, 11 martie 2013

Timpuri noi



Artistul fotograf Andrei Baciu remarcă graba cu care (post)modernitatea califică drept clişeu celebrul enunţ dostoievskian „Frumusețea va mântui lumea”. Cuvintele, atent alese de autorul Fraţilor Karamazov, sunt fireşti doar pentru cei care împărtăşesc acelaşi ideal, care dau aceleaşi înţelesuri slovelor, care folosesc aceeaşi „grilă de lectură”. A valida o asemenea „cruntă deraiere de la normalitate”, scrie Andrei într-un articol numit „Clişeul şi ochiul privitorului”, presupune a minimaliza (sau trece cu vederea) şi „sentimentul recunoștinței pentru cineva care ți-a făcut un bine când aveai cea mai mare nevoie” şi însăşi „dragostea mamei pentru copilul ei”. 
F. M. Dostoievski
M-am confruntat şi eu cu etichetări de acest fel. Deunăzi mi s-a spus că a folosi cuvântul „taină” e desuet. Că acest termen e un clişeu. Că implică o anume aroganţă, o experienţă de „club select” unde nu au acces toţi oamenii. Acelaşi rebel întru o cauză bine definită (tăierea oricărei legături cu „instituţia Bisericii”) admonesta un amic cinefil care îndrăznise, în cronica unui film (Calul din Torino), să pomenească de Dumnezeu. A fost şi el amendat pe considerente „iluministe”. În cursul unei discuţii cu neastâmpăratul „reclamant” (de altminteri, o persoana foarte inteligentă, sensibilă, familiarizată – spre deosebire de majoritatea privitorilor la filme – cu limbajul cinematografic şi subtilităţile celei de-a şaptea arte) aveam să aflu că orice om care ia parte la ritualurile bisericii (era vorba despre Biserica Ortodoxă) se face vinovat de crimele din vremea cruciadelor (?!). Tot atunci mi-a povestit ce patetică i s-a părut experienţa unei convertirii ad-hoc despre care aflase, la rândul său, de la un amic de-al său baptist. (Astfel de experienţe de transformare instantanee sunt străine de învăţătura Bisericii Ortodoxe, care pune preţ pe dreaptă socotinţă, pe cercetarea duhurilor, pe exersarea îndelungii răbdări.)  
Hadersfild
De fiecare dată când sunt încolţit de câte un astfel de „zbuciumat” (la propriu, pentru că, la un moment dat, nu mai ştiam la ce să răspund – întrebările, mai mult sau mai puţin retorice, se succedau ca gloanţele dintr-o mitralieră) îmi spun că nu e totul pierdut. Câtă vreme admitem că omul are liber arbitru, există şi posibilitatea restaurării. Atâta doar că, de la un anumit nivel de „revoltă încolo, „numai o voinţă de fier şi mila lui Dumnezeu” (Nil Sorski) îl mai poate întoarce înapoi (prin  metanoia) pe cel aflat în gâlceavă cu toţi şi cu toate, inclusiv (sau mai ales) cu propria conştiinţă (cum se întâmplă în filmul sârbesc Hadersfild).
Frumuseţea la care se referă Dostoievski – puţini sunt cei care ţin seama de acest detaliu – trece prin Biserică. Prin icoană, prin cântul bisericesc (gregorian, psaltic), prin rânduiala unei vieţi pecetluite şi hrănite de dimensiunea liturgică a vieţii. Tot aşa, în Solaris, psihologul Kris (care începe să-şi vină în fire doar în faţa unei icoane cu „Sfânta Treime” de Andrei Rubliov) spune, parafrazându-l pe Dostoievski: „Ruşinea va salva omenirea”. 
Sfânta Treime de Andrei Rubliov
Gândirea contemporană însă (asemenea mentalităţii Profesorului şi Scriitorului – blazaţi, sceptici, nihilişti – din Stalker) pare să anuleze cu totul orice ţine de Biserică. Pentru cei care încă nu au ajuns să guste şi să bea din frumuseţea ei, nu există decât spoială, grobianism, corupţie, îndoctrinare. Nu prea este loc de libertate – spun ei – acolo unde atâţia, în ultimele două mii de ani, şi-au potolit cu adevărat setea de libertate. Şi dacă spun aşa, poate se cuvine să-i lăsăm să descopere – la vremea pârguirii, neprimind nicio idee şi nicio experienţă de-a gata – că s-au înşelat. Oricum, la cât de îndărătnic şi de sceptic e omul timpurilor noi, doar experienţa de gradul întâi (iar nu de tip second hand) a frumuseţii îl mai poate seduce, pentru că de convingere nici nu poate fi vorba. 
Stalker


5 comentarii:

  1. Oare ce ar vrea sa insemne "experienta de gradul I"? Vreti sa numiti astfel revelatia frumusetii, cea care va mantui lumea? E vorba despre descoperirea Harului, despre deosebirea duhurilor,despre discernamant? despre experienta Duhului Sfant?
    Dar nu e aceasta, asa cum spuneati la inceput, "o taina" care nu se poate adjudeca prin mestesug si tehnica, fie ele si spirituale?
    Iar daca e asa, iar oamenii acestia, postmoderni - despre care vorbiti in articol cu o oarecare condescendeta (dar poate ma insel) -, nu sunt in stare sa sesizeze taina, ci o resping ca pe un cliseu protectiv, sunt inapti sa sesizeze dimensiunea duhovniceasca a tainei, ce le-ar ramane de facut?
    "Sa-i lasam sa descopere singuri ca s-au inselat" suna a abandon, iar acesta nu pare sa fie o una dintre strategiile iubrii la care crestinul s-ar spune c-ar fi chemat.
    Nu e indemnat oare crestiunl sa-si iubeasca dusmanul, nucum pre fratele lui cazut in deznadeje, ratacit, pierdut in ceata laptoasa a necunostintei?
    A murit Hristos mai mult pentru pacatul unuia ca acesta, neindretpat, decat pentru pacatele unuia, de-acum, imbisericit? Iar daca cineva are intr-adevar mintea imbisericita si pe Hristos casnicul ei, oare nu tocmai asta e proba ultima: anume ca pacatulu aproapelui - ca s-ar numi sceptiscim, relativism, nihilism, altfel spus: deznadejde - crestinul e gata, asemnea lui Hristos, sa-l ierte din dragoste, sa-l poarte cu durere, iar in final sa moara pentru acest pacatos, sa-si piarda/puna sufletul pentru el?
    Altfel cum s-ar deosebi crestinul de ceilalti, oricare ar fi ei? Raspunzand unei etichete cu alta?
    Nu vad - potrivit crestinismului - nicio vina pentru nimeni si nici o acoperire (indreptatire) pentru crestin. Alta decat dragostea.
    Or ca sa iubim pe cineva, in mod firesc, trebuie sa-l vedem ca fiind bun. In cazul crestinului, pentru a-l putea iubi pe dusman - in lipsa acelei revelatii tainice, fulgurante, pe care o numiti metanoia - e nevoie sa-i recunoasca bunatatea funciara, cea pe care, spun crestinii, ar fi primit-o in dar la nastere (sau la botez).
    Doar in numele acestei "viziuni" (perspective) poti depasi evidenta pacatului. Or nu inseamna asta abandonarea oricarui repros, a oricarui discurs critic si imbratisarea celuilalt fara rezerve, ca si cum fara el raiul n-ar fi posibil?
    Ca ateu, nu pot pretui (si chiar nu pot suporta) crestinismul decat pentru aceasta inconstienta absurda, ilogica, paradoxala a iubirii si a iertarii neconditionate pentru dusman, pentru ce-l care nu-i este asemenea... adica pentru mine (desi as spune ca, dincolo de sentimentalism pioase, chiar iubirea pentru Hristos e la fel de dificila, la fel de abnorma, de aberanta... la fel de straina, de nefireasca si de tainica). Orice altceva din partea crestinului - sau a Dumnezeului lui - o resimt ca pe o agresiune.
    Hristos spune c-a murit si pentru mine, ateul, cel care l-am rastignit si-o fac si acum, aici, astfel. Daca un crestin nu doar ca nu face asta pentru mine, ci se mai si plange ca-i e greu sa-mi suporte diferenta, "dusmania", atunci mi-e teama ca pararea de rau pe care o simt, ca ateu, fata de ratarea sa duhovniceasca, se apropie mai mult de mila divina decat lamento-ul lui.
    Poate ca ma insel, dar nu stiu alti crestini mantuiti decat cei crucificati, nu stiu alti crestini fericiti decat cei prigoniti... cei care plang, nu se plang.
    Asadar, am toata admiratia pentru crestinul curajos si mort(ificat).

    cu speranta ca nu v-am suparat,
    imi cer iertare pentru lungimea si prolixitatea mesajului de mai sus,
    mimo vukovic

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc pentru comentariu. Subscriu. Nu, nicidecum nu ma gandesc ca a-l lasa in parasire pe cel care nu are discernamant este bine. Dar nici a continua sa discut, steril, contradictoriu, nefolositor, nu cred ca e o solutie. Solutia este - ca de fiecare data - dreapta socotinta. Catarea ei, deprinderea ei. Cu dreapta socotinta numai putem sa ne raportam la toti ceilalti. Putem, altfel spus, sa marturisim si altfel decat prin cuvinte, atunci cand cuvintele vedem ca ne sunt rastalmacite. Este un demers lent, delicat, ce necesita multa atentie. Si care e de neconceput in absenta iubirii. Pe care se cuvine sa o deprindem noi, mai intai. Apoi sa o pastram si sa o dam altora.

    RăspundețiȘtergere
  3. salutare,

    uite, ca tot veni vorba despre frumusetea - care va mantui (sau nu?) lumea:
    http://www.filmedocumentare.com/de-ce-conteaza-frumusetea/?utm_source=feedburner&utm_medium=email&utm_campaign=Feed%3A+FilmeDocumentareOnline+%28FilmeDocumentare.com%29

    sper sa va placa,
    vasile ces

    RăspundețiȘtergere
  4. http://www.filmedocumentare.com/de-ce-conteaza-frumusetea/

    cred ca prima data nu m-am priceput

    salutare

    RăspundețiȘtergere
  5. http://www.doxologia.ro/video/conferinte/despre-frumusetea-uitata-vietii

    RăspundețiȘtergere