Una din ispitele sufletului
rebel a fost, dintotdeauna, raiul pe pământ. În numele său oamenii s-au revoltat pe orânduirile nedrepte, au făcut
zarvă, s-au riripit. Au făcut schisme, s-au dezbinat. Amăgiţi de subtile duhuri
puritane, s-au pornit să înfrunte răul din omenire. Au uitat însă că, pentru a
ţine piept stiihiilor nevăzute ce pun în mişcare mulţimile dezlănţuite, e
nevoie de o altă strategie. Pentru că răul este biruit doar facerea de bine. E,
până la urmă, o chestiune de know how.
Asemenea fiului risipitor
din pilda evanghelică, unii îşi vin în fire. Ajung să-şi înţelegă sminteala şi lasă loc să crească în ei
„făptura cea nouă” – cea mai mare minune săvârşită de Mântuitor (Nicolae Steinhardt:
„Eşti în Hristos, eşti făptură nouă”), aşa cum a făcut Kiril, monahul mediocru
şi vanitos din filmul lui Andrei Tarkovski, Andrei
Rubliov. Acesta, nemaisuportând rânduiala mănăstirii, a încercat să(-şi)
facă dreptate, iar apoi şi-a luat lumea în cap. Spăşit, avea să se întoarcă în
genunchi la obştea pe care-o părăsise: „N-a mai rămas nici o urmă de adevar în
lume. ... Nu mai pot păcătui în fiecare zi! Şi nimeni nu poate trăi altfel în
lumea asta! ...” Este reprimit de stareţ, care însă îi dă canon să copieze cu
mâna lui Scriptura.
De câte ori şi în
câte miliarde de ipostaze nu încercăm fiecare, până ajunge să ne vină mintea
cea de pe urmă, revolta lui Kiril? Ne revoltăm pe ceea ce ni se pare strâmb –
la alţii. Aitmatov, în romanul său, Stigmatul
Casandrei: „Fiecare vede sursa răului în celălalt, în afara sa, în afara
grupului său, a castei, a naţiunii, a statului şi, mai departe, a rasei, a
religiei, a ideologiei.” Iar cinismul, rătăcirile şi abuzurile pe care le
săvârşim sunt cu atât mai cumplite cu cât devenim mai puternici din punct de
vedere tehnologic. Aici, Aitmatov se întâlneşte cu Tarkovski, cel din Solaris şi Călăuza – pseudo-S.F.-uri ce
avertizează prăpastia, care se adânceşte tot mai mult, dintre ştiinţă şi
conştiinţă. Dar – tot Aitmatov spune – „conştiinţa are nevoie de libertatea
venită dinăuntru, căci altfel ea este cumpărată şi vândută ca vechiturile la
bazar”.
După „schimbarea
la faţă”, Kiril îşi mărturiseşte viclenia în faţa lui Rubliov (căruia îi
greşise, pizmuindu-l în taină pentru talentul său recunoscut de vestitul iconar
Teofan Grecul) şi-l îndeamnă să picteze, să nu-şi îngroape imensul talent prin asprimea
unei asceze extreme autoimpuse. De fapt, acesta este sensul spovedaniei: să nu
te cruţi, să spui totul, până la capăt. Aşa mi se pare literatura lui Cinghiz
Aitmatov (cu înrâuriri din Dostoievski, Bulgakov, Soljeniţân), filmele lui Tarkovski
– toate. Şi multe din filmele lui Paradjanov, Abuladze, Kurosawa, Mizoguchi,
Ozu. Iar dacă e să numesc un regizor român contemporan, acela ar fi – de
departe – Cristian Mungiu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu