Am văzut Baloane de curcubeu la sfârșitul anului
1983, când a avut premiera. Ani de zile avea să mă bântuie lumea lui pestriță –
un sat în care președinte de CAP (Dorel Vișan) se însoară, dar nevasta (Magda
Catone) îi fuge cu un iubit din tinerețe, proaspăt ieșit din închisoare unde a ajuns pentru
că omorâse o căprioară. N-am uitat nici că, în plină iarnă, locuitorii acestui
sat ajung pe malul Mării Negre, de unde culeg sute de portocale aduse la țărm
în urma unui naufragiu. Pentru că filmul nu se lasă prins în capcana intrigii
sentimentale și nici nu are o poveste bine închegată, așteptările mele de
adolescent de la ora primei vizionări mi-au fost oarecum înșelate.
Baloane de curcubeu, al doilea film, ca regizor autonom,
al lui Iosif Demian – „singurul realizator provenit dintre operatori care
reușea o autodefinire comparabilă cu a vârfurilor școlii noastre regizorale”
(Valerian Sava) – a apărut la trei ani după happening-ul elaborat numit O lacrimă de fată. Operatorul Nunții de piatră – aveam să mă conving,
vizionând filmul după 32 de ani – a găsit o transpunere cinematografică
adecvată a literaturii lui Fănuș Neagu (co-scenarist alături de Vintilă Ornaru).
Tipologia specială valorificată de regizor fusese exploatată în cinema-ul
românesc mai cu seamă prin latura ei pitoresc-satirico-anecdotică (cu câteva excepții:
Reconstituirea, Mere roșii, Casa dintre
câmpuri, Proba de microfon, Croaziera, O lacrimă de fată, Secvențe, Fructe de
pădure, La capătul liniei) și mai puțin pentru dimensiunea ei autentic
omenească. Personajele din Baloane de
curcubeu sunt câțiva din locuitorii unui sat colectivizat în care „se văd
foarte bine semnele orașului (...) preluate prin mimetism, deformate; nu e
vorba despre cei de la sat care vor să plece la oraș, ci – preciza Iosif Demian
în perioada filmărilor – despre cei care, rămânând în sat se orășenizează,
preluând în felul de a se purta, de a se îmbrăca, de a trăi, clișsee ale unei
alte mentalități”. Ulița Baloanelor –
„un echivalent și o recuperare întârziată a străzii neorealiste” (Valerian
Sava) – este locul de desfășurare a acestui „studiu tipologic” (de caractere,
de mentalități) ce ia forma unei „comedii propriu-zise”. Dar tocmai umorul Baloanelor a deranjat atunci (și
detaliile neorealiste, ce nu corespundeau viziunii edulcorate asupra realității
impuse de partidul unic și suveran), astfel că filmul a trecut prin numeroase
comisii de vizionare, fiind cenzurat și modificat – pe anumite porțiuni – după
bunul plac al politrucilor zilei. Numeroase momente de comedie inteligentă și
tandră amintesc de Forman și Menzel. Însă dacă acest tip de umor avea să facă
școală în Cehoslovacia, la noi au ținut afișul ușuraticele comedii cu „boboci”,
pline de povețe și învățăminte. Filmul lui Demian – „o experiență insolită nu
numai pentru creatorii săi, dar și pentru o cinematografie care trebuie să-și
caute în permanență noi căi de expresie” – a fost repede scos de pe afiș,
încuiat în cutii și nedifuzat niciodată la TV (până în 1989, cel puțin).
Într-o
anchetă intitulată „Umorul sub semnul întrebării” și realizată de echipa
Magazinului Estival Cinema 1982, Iosif Demian – tracasat de modificările ce i
se cereau să le aducă filmului său – răspundea mucalit că „dacă filmele noastre
nu ajung în selecțiile marilor festivaluri să nu disperăm”, sperând să se
înființeze cândva un festival internațional al arhivelor de filme unde,
negreșit, românii vor fi premiați pentru „cel mai zgâriat film, cel mai tăiat
film etc. etc.”.
Am avut o discutie cu dumneavoastra eu sustineam ca seful din Concurs este acelasi actor cu trompetistul din Baloane...dar nu este asa si ati avut dreptate pentru ca tocmai l-am regasit pe actor in CONVOIUL , unul dintre gardieni. Din pacate filmul Piciul nu se poate gasi pe net
RăspundețiȘtergereDe fapt nu pentru asta v-am scris , as fi vrut sa va intreb daca l-ati mentionat in lucrarile dumneavoastra pe NUNI ANESTIN sau daca cunoasteti ceva despre el. Era acest actor profesionist ? In sensul ca avea studii de gen sau pur si simplu intrase in lumea filmului ca si amator ? Interpretarea din CONVOIUL mi se pare tare reusita. Dar a mai avut o interpretare buna mai putin cunoscuta in PREA TINERI PENTRU LACRIMI ( rolul boxerului ratat )
RăspundețiȘtergereNu l-am pomenit pe Nuni Anestin. Dacă avea studii de specialitate nu știu. Îmi amintesc de unele apariții ale sale - în revanșa sau PRUNCUL, PETROLUL ȘI ARDELENII. Știu că era și un bun grafician. CONVOIUL mi s-a șters complet din memorie. Iar PREA TINERI ... nu l-am văzut.
RăspundețiȘtergereSi ca de obicei gafez , filmul se numeste PREA TINERI PENTRU RIDURI. Se gaseste pe you tube.Uitati ce am gasit pe wikipedia cu riscul sa va retin atentia aiurea cu detalii mai putin importante
RăspundețiȘtergereIon Tudor (Nuni) Anestin (n. 1941 - d. 1989) a fost un actor român. Provenea dintr-o familie de artiști craioveni. A fost fiul caricaturistului Ion Valentin Anestin (1900–1963).
Când a fost student la teatru a agresat un cetățean de culoare și a fost arestat și condamnat pentru rasism. A făcut câțiva ani de închisoare, fiind deținut la Jilava și Gherla. S-a căsătorit apoi cu Iulia Vraca, fosta soție a actorului George Vraca.[necesită citare]
Între anii 1974 și 1977 a fost actor la Teatrul Dramatic „G. A. Petculescu” din Reșița, împreună cu soția lui, actrița Lelia Columb, care a fost cea dea doua soție a lui Colea Răutu.
Nuni Anestin a fost și caricaturist. Caricaturile sale se gǎsesc expuse la restaurantul hotelului Marshal din București.
Fața lui plină de cicatrici a determinat regizorii de film să-i ofere roluri de infractori...si urmeaza lista......
Am gasit doua pdf-uri interesante despre el , primul este un fel de jurnal GRISA GHERGHEI - Boemi sub dictatura p 11 - p 14 si al doilea o povestire scurta despre el
RăspundețiȘtergerehttp://books.corect.com/ro/books/preview/555/pdf
http://astra.iasi.roedu.net/pdf/nr79p30.pdf
si stiu sigur ca exista si un articol intr-un almanah Cinema dar nu mai stiu exact care . In fine scuzati-mi obsesia pentru actori mai putin importanti si detalii