1. Care sunt cele mai bune 10 filme românești
din epoca comunistă?
2. Există filme „comuniste” bune? Cum le-ați
defini?
3. Ce filme din acea perioadă ați vizionat
după 1989? Ce filme ați vrea să revedeți din acea perioadă? De ce?
4. Care sunt filmele memorabile pe care
le-ați văzut în timpul comunismului (chiar dacă nu sunt în top 10)?
5. Care a fost primul film vizionat în
perioada comunistă de care vă amintiți? Unde și în ce condiții l-ați văzut? Ce
impact a avut acest film asupra dvs.?
6. Cum ați defini azi rolul politic al acelor
filme? Cum vă raportați acum la ideologia dominantă?
7. Care este regizorul dvs. preferat din acea
epocă și ce impact a avut opera acestuia asupra dvs.?
8. Descrieți practicile de vizionare a
filmelor din acea perioadă – când și unde mergeați la cinema; cu cine; cum
selectați filmele; de unde luați informații despre filme etc.?
9. În anii '80 se răspândise în România
practica filmelor „pe video”. Descrieți experiența dvs. cu acest tip de
vizionare a filmelor.
10. Ce filme românești din perioada comunistă
v-au impresionat? De ce?
11. Ce rol au jucat aceste filme în formarea
dvs.?
12. Ce filme internaționale ați văzut în
perioada comunistă, care v-au impresionat? De ce le considerați memorabile? Ce
rol au jucat aceste filme în formarea dvs.?
13. Ați văzut filmele lui Sergiu Nicolaescu?
Care era relația dvs. cu filmele de propagandă istorică sau cu așa numitele
filme ale „epopeii naționale”?
14. Ce impact au filmele dvs. preferate din
„era comunistă” asupra gândirii dvs. estetice, artistice, sociale?
Ceea ce am răspuns a apărut în revista Tribuna nr.353 (15 - 31 mai 2017):
1. Zece din filmele românești realizate în
perioada comunistă la care mă gândesc foarte mult sunt: Meandre, 100 lei, Nunta de piatră,
Concurs, Pas în doi, Reconstituirea, Proba de microfon, Secvențe, O lacrimă de fată, Moromeții. Nu știu dacă sunt cele mai bune
și nu îl cunosc pe cel care ar putea spune care sunt cele mai bune.
Meandre (Mircea Săucan, 1967) |
Câteva zile din viața lui Oblomov (Nikita Mihalkov, 1980) |
3. După 1989 am vizionat, revizionat (de
nenumărate ori) și aș dori să revăd toate filmele enumerate la punctele 1 și 2
și multe altele. Aș mai adăuga Ma-ma și seria Ardelenilor - filme
„de public” foarte sensibil și inteligent construite. Am mai vizionat și
alte filme românești din acea perioadă, însă le-am găsit surprinzător de
„expirate”. În multe din ele există – ce-i drept – anumite momente, apariții ale
unor actori, anumite replici, muzici, cadre și o anumită emoție care încă mai
spun ceva, însă doar atât.
Profetul, aurul și ardelenii (Dan Pița, 1978) |
4. Vezi punctul 2.
5. Cred că primul film vizionat în perioada
comunistă a fost Ștefan cel Mare. Aveam 6 ani. L-am văzut la cinema Capitol (astăzi sediul
Filarmonicii Banatul) din Timișoara. Nu a avut niciun impact memorabil, în
afara șocului inițial pricinuit de călăreții mărețului voievod care – așa mi se
părea – se îndreptau în goană spre mine (stăteam la balconul lateral, destul de
aproape de ecran).
6. Nu se poate vorbi despre „acele filme” la
modul general. Adică se poate, dar ar fi păcat. Printre „acele filme” realizate
sub semnul „ideologiei dominante” au existat – vezi titlurile enumerate deja –
câteva încercări reușite sau foarte reușite de a exprima o anume viziune despre
viață, de a aduce în discuție – cu mijloacele specifice filmului – „condiția umană”
și problemele ei.
Mircea Săucan |
7. Regizorul preferat din acea epocă este,
acum, Mircea Săucan. (În acea epocă nu-i văzusem filmele și regizorul preferat
era Dan Pița.) Combinația audio-vizuală extrem de insolită pe care o propune el
n-am mai întâlnit-o decât – ocazional – la Dan Pița sau Mircea Veroiu. Mă
impresionează felul în care cei trei au dat și muzicii importanța unui personaj
în construcția dramaturgică a filmului, alături de celelalte personaje
(inclusiv personajul imagine). Pe de altă parte, regizorul român care a început
să lucreze la mijlocul anilor ‘60 și – fără să-și piardă câtuși de puțin „vâna”
– a lucrat destul de mult și după 1990, este Lucian Pintilie. Pentru el am
toată admirația. Pintilie mi se pare singurul regizor român „dintr-o bucată”.
Dintre regizorii străini ai acelei perioade îl prefer – de
departe – pe Andrei Tarkovski, ale cărui filme (începând cu Călăuza) au
avut un impact crucial asupra mea prin faptul că mi-au deschis sufletul către
un ideal de viață, ceea ce nu e deloc puțin.
Călăuza (Andrei Tarkovski, 1979) |
8. În acei ani vedeam filme la
cinematografele din oraș și la televizor. De multe ori, dacă nu aveam companie, mergeam singur la cinema pentru
că mă interesa filmul ca atare. Totuși, mi-a plăcut și îmi place încă să împărtășesc
bucuria vizionării cu alții, nu să văd filme de unul singur. De pe la mijlocul anilor ‘80, TVR nu
prea mai oferea altceva decât emisiuni și filme propagandistice, așa că am
urmărit asiduu programele Televiziunii Iugoslave și Maghiare, care – pe lângă multe
filme-conservă – difuzau cu regularitate și destule filme de cinematecă. Încă
din timpul liceului selectam filmele în funcție de regizor (dar și în funcție
de compozitor, de directorul de imagine). Doream să văd tot ce făceau Dan Pița,
Mircea Veroiu, Mircea Daneliuc, Alexandru Tatos. Filmele lui Pintilie și Săucan
erau imposibil de găsit. Citeam cu nesaț despre filme (texte de teoria
filmului, cronici, interviuri, anchete) în câteva cărți de cinema și în
publicațiile „Cinema” (revista și almanahul).
Dan Pița |
9. Pe la mijlocul anilor ‘80 a fost o vreme
(câteva luni de zile, cred) când în Timișoara se difuzau filme pe video (pentru care se plătea bilet
de intrare), în anumite instituții din oraș. Îmi amintesc că erau difuzate
numai filme americane și unul singur românesc (Concurs de Dan Pița). Nu
am văzut atunci decât un film pe video – Întoarcerea lui Jedi.
Filme pe video am început să văd abia după 1990.
10. Există impresii și impresii. Primele
impresii mi le-au lăsat, evident, filmele „de acțiune”, cu „vedete”, cu tot felul de „poante” –
filmele cu Florin Piersic, Sergiu Nicolaescu. Treptat, n-aș ști să spun cum anume,
aveau să mă câștige filmele „de atmosferă” (ale lui Pița, Veroiu, Daneliuc, Demian,
Tatos, Mărgineanu), care mă puneau pe gânduri și mă urmăreau vreme îndelungată
până când începeam să le deslușesc sensurile. Sunt filmele pomenite la punctele
1-2.
Revanșa (Sergiu Nicolaescu, 1978) |
11. Au jucat un rol foarte important. Atât de
important, încât am dorit să-i cunosc pe unii din creatorii lor și, în ultimii ani, chiar să
scriu pe larg despre filme și cineaști – pe blogul personal, pe Liternet și în
volumele Pseudokinematikos. Și, începând din 1993, să prezint o mare
parte din aceste filme într-o serie de proiecții de cinematecă, în Timișoara.
Ultimele retrospective, la Cinemateca BCUT din Timișoara, le-am dedicat
regizorilor Alexandru Tatos, Lucian Pintilie și Andrei Tarkovski.
12. M-au impresionat profund și mă urmăresc încă
aceste filme pe care le-am văzut prima oară în perioada comunistă: Călăuza, Andrei
Rubliov, Copilăria lui Ivan, Cei șapte samurai, Accatone, Viridiana, La Strada, 8 1/2, Amarcord,
Noaptea americană, Fahrenheit 451, Întâlnire de gradul trei, Bobby Deerfield, Călărețul electric,
Desculț în parc, Mica romanță, Mephisto, Iluminare, Cenușă și diamant, Cronica
adolescenței, Pădurea de mesteceni, Blow up, Gară pentru doi, Piesă neterminată
pentru pianina mecanică, Sclava iubirii, Cetățeanul Kane, Cabaret, All That
Jazz. Sunt
filme de facturi diferite care m-au impresionat în chip diferit,
la vârste diferite. Și, evident, mai sunt și multe alte filme văzute în
perioada comunistă care – într-un fel sau altul – m-au impresionat și
la care mă gândesc. Fiecare din ele m-a ajutat să înțeleg ce
înseamnă să te exprimi prin mijloacele filmului, combinând diversele
forme de limbaj împrumutate de la celelalte arte și alcătuind uneori,
în chip fericit, un limbaj nou: limbajul cinematografic.
All That Jazz (Bob Fosse, 1979) |
13. Am văzut filmele lui Sergiu Nicolaescu
din perioada comunistă. Filmele lui de după 1990 nu le-am văzut decât – cu mare greutate – pe
mici fragmente. Nu am avut o relație bună cu „filmele de propagandă istorică”
și nici cu „filmele epopeii naționale” decât până la vârsta de (aproximativ) zece
ani. După aceea nu le-am mai vizionat. De pe la mijlocul anilor ‘80 am încetat
să doresc să mai văd filmele lui Sergiu Nicolaescu, dar ascult și acum cu foarte
mare plăcere muzica originală scrisă pentru ele de Tiberiu Olah, Richardt Oschanitzsky,
Radu Goldiș, Adrian Enescu sau Anton Șuteu. Îmi amintesc însă de primul film românesc
independent – Șobolanii roșii (1991) –, care demitiza serialul „epopeii
naționale”.
14. Filmele preferate din „era comunistă”,
începând cu perioada adolescenței, au avut un impact major asupra mea. Multe
sunt, pentru mine, un îndreptar, o călăuză. Mai cu seamă cele în care combinația
audio-vizuală este bine orchestrată de regizor, împreună cu principalii săi
colaboratori (directorul de imagine, autorul decorurilor, compozitorul, actorii)
și în care cuvântul devine „semn”. Trebuie să recunosc: am ajuns să prețuiesc destul
de târziu (abia după ce am văzut Aferim! și apoi toate celelalte filme
ale lui Radu Jude) filonul „(neo)realist” din filmul românesc, început de
Lucian Pintilie și continuat de Mircea Daneliuc, Alexandru Tatos, Iosif Demian,
Stere Gulea, Dinu Tănase și, mai recent, de Cristi Puiu și Cristian Mungiu.
Cristi Puiu & Valer Dellakeza |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu